Tu jesteś: Zdrowie na medal | ZdrowoRada.pl » Jedzenie » Dlaczego warto jeść cytrusy?

Dlaczego warto jeść cytrusy?

Dlaczego warto jeść cytrusy?

Cytrusy uwielbiamy za smak świeżego soku pomarańczowego o poranku, wzbogacający herbatę aromat cytryny i zapach mandarynek na bożonarodzeniowym stole. Owoce cytrusowe jemy często, ponieważ są smaczne i orzeźwiające, ale jedlibyśmy je jeszcze częściej, gdybyśmy znali wszystkie ich właściwości.

Co warto wiedzieć o cytrusach?

Cytrusy pochodzą z krajów Dalekiego Wschodu, skąd wieki temu napłynęły drogą morską do innych zakątków świata i zyskały sobie powszechną popularność. Dzielą się na wiele ciekawych odmian, które czasem trudno od siebie odróżnić. O ile kumkwata na pewno nie pomylimy z cytryną czy pomarańczą, to początkowo możemy go uznać za mandarynkę. Tę ostatnią łatwo natomiast pomylić z klementynką. Niektóre z cytrusów różnią się od siebie jedynie subtelnymi szczegółami, np. nieco odmiennym aromatem, inną dozą słodyczy lub ilością pestek w miąższu. Nic zresztą dziwnego – większość z nich powstała ze skrzyżowania jednego cytrusa z innym, czasem w dodatku zupełnie przez przypadek.

Całą rodzinę cytrusów cechują pewne charakterystyczne właściwości. Owoc cytrusowy schowany jest pod żółtą lub pomarańczową skórką, a jego środek dzieli się na cząstki pokryte włóknem, zwanym albedo. Wszystkie odmiany są niskokaloryczne, dlatego też uchodzą za owoce wspomagające terapię odchudzającą. Ale jedzenie cytrusów przyspiesza redukcję tkanki tłuszczowej także dzięki ich silnemu działaniu detoksykacyjnemu. Z tej właściwości słynie głównie cytryna, którą warto dodawać do wody mineralnej, wypijanej przed śniadaniem. Poza tym cytrusy są skarbnicą potasu, a więc spożywanie ich pomaga przywrócić równowagę elektrolitów w organizmie, wyregulować przesyłanie impulsów nerwowych oraz ma dodatni wpływ na pracę serca i mięśni. Obfitują w beta-karoten oraz witaminy z grupy B. Cytrusy to także przebogate źródło witaminy C. Rekordzistą pod względem jej zawartości jest pomelo, czyli cytrusowy olbrzym. Ale małe cytrusy też mają wiele do zaoferowania. Słodkie mandarynki dostarczą nam substancji z grupy flawanonów, które chronią przed powstawaniem owrzodzeń i działają estrogennie, przez co na pewno przysłużą się kobietom w fazie klimakterium. Klementynki są z kolei jeszcze słodsze od mandarynek, a jednocześnie niskokaloryczne – można nimi zastąpić słodycze. Kumkwaty to kulinarne rarytasy, które idealnie nadają się do przygotowania owocowej salsy. Zaś o limonkach warto pamiętać nie tylko podczas robienia drinków. Oprócz oryginalnego smaku obfitują też w potas, wapń, fosfor, błonnik i flawanole. Grejpfruty słyną z dużej ilości karotenoidów, chroniących przed nowotworami, a także z wyjątkowych właściwości odchudzających. I wreszcie pomarańcze, najpopularniejsze z cytrusowej rodziny, są źródłem uspokajających i antydepresyjnych olejków eterycznych.

 

Świeże soki cytrusowe – czy warto je pić?

Kto nie lubi napić się do śniadania schłodzonego soku pomarańczowego? Ale, ale! Czy jest to sok z kartonu? Niestety niewiele znajdziemy w nim z tego, co tkwi w świeżych owocach. Większość sklepowych soków to produkty poddane pasteryzacji, podczas której wyciśnięty sok traci najważniejsze wartości odżywcze. Soki te są ponadto dodatkowo słodzone, a nawet jeśli producent zastrzega, że tak nie jest, zawarty w nich naturalny cukier trawi się w sposób niekorzystny dla naszego zdrowia. Soki pozbawione są bowiem błonek, w których kumuluje się błonnik – podczas wyciskania odrzucamy albedo i pestki.

To samo można powiedzieć o jednodniowych sokach cytrusowych świeżo wyciskanych oraz tych przygotowywanych własnoręcznie w domu. Zawsze lepiej i zdrowiej niż sokiem jest zadowolić się surowcem wyjściowym. Nie znaczy to jednak, że mamy całkowicie zrezygnować z picia ulubionego napoju. Lepiej jednak będzie, jeśli postawimy na domowy wyrób, a przynajmniej od czasu do czasu zamienimy napój na świeże cząstki pomarańczy.

 


TAGI: , , , , , ,