Tu jesteś: Zdrowie na medal | ZdrowoRada.pl » Sport » Zdrowe i efektywne bieganie

Zdrowe i efektywne bieganie

Zdrowe i efektywne bieganie

Jak biegać zdrowo i efektywnie? Wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad, które wypunktowujemy poniżej.

1. Zachowaj złoty środek

Aby biegać bez narażania się na kontuzję, należy znaleźć swój własny złoty środek. To znaczy nie biegać ani zbyt intensywnie, ani zbyt wolno czy mało. Największych postępów możesz spodziewać się w ciągu pierwszych 10 tygodni biegania. Później jest już trudniej. Bardzo często początkujący biegacze, którzy przekroczyli pułap 10 tygodni, zwiększają intensywność treningów. Wiąże się to jednak z ogromnym ryzykiem kontuzji. Najlepiej sprawdzają się lekkie, regularnie odbywane treningi.

 

2. Wybieraj odpowiednie miejsca

Wybieraj takie miejsca do biegania, które znajdują się w pobliżu Twojego domu. Staraj się unikać twardych nawierzchni: chodników, ulic itp. Najlepiej biega się po lesie, na polnych ścieżkach, w parkach. Miękka nawierzchnia to mniejsze obciążenie dla stawów i kości.

Warto też obrać stałą trasę, tak aby odbywane regularnie treningi nie różniły się ilością pokonanych kilometrów. Bardzo dużym udogodnieniem dla biegaczy są różnego rodzaju aplikacje biegowe na urządzenia mobilne – warto z nich korzystać.

 

3. Przestrzegaj diety

Dieta ma niebagatelny wpływ na efektywność treningów. Jeśli będziesz jadł same fast-foody, bieganie nie pomoże Ci zbytnio w odchudzaniu. Jedz dużo warzyw i owoców, zadbaj o to, aby Twoje posiłki były odpowiednio zbilansowane. Kontroluj swoją wagę: pamiętaj o tym, że każdy nadprogramowy kilogram to obciążenie i przeszkoda w treningach. Przed bieganiem jedz lekkie posiłki, a po intensywnym wysiłku nie przesadzaj z kaloriami. Kluczowy elementem diety biegacza jest również odpowiednie nawodnienie. Pij co najmniej 1,5 litra wody dziennie. Na czas treningów wskazane są też napoje izotoniczne.

 

4. Biegaj regularnie

Regularność to podstawa we wszystkich treningach, również w bieganiu. Nie biegaj rzadziej niż 3 razy w tygodniu. Ważne jest również to, aby biec w komfortowym dla siebie tempie: nie przyspieszaj na siłę ani nie zwalniaj, jeśli czujesz, że stać się na więcej. Twój trening powinien trwać ok. 30 min, jeśli uprawiasz ten sport rekreacyjnie i nie szykujesz się do maratonu.

 

5. Nie zapominaj o rozgrzewce

Przed każdym treningiem poświęć 10-15 min. na rozciągnięcie mięśni i 5 min. na rozgrzewkę. Przed rozpoczęciem biegu przez ok. 5 min. idź szybkim marszem, aby Twoje mięśnie i stawy przyzwyczaiły się do wysiłku.

 

Stosując się do 5 powyższych zasad, zwiększysz efektywność swoich treningów i zminimalizujesz ryzyko ewentualnych kontuzji. Chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o bieganiu? Zajrzyj na stronę https://product-port.com/pl/.

 


TAGI: , ,