Tu jesteś: Zdrowie na medal | ZdrowoRada.pl » Jedzenie » Sushi - lekka i zdrowa propozycja na lunch

 Sushi - lekka i zdrowa propozycja na lunch

Sushi - lekka i zdrowa propozycja na lunch

Japończycy słyną ze szczególnie dobrego zdrowia, nienagannej kondycji oraz młodego wyglądu, niezależnie od wieku. Częściowo odpowiedzialne są za to geny, częściowo aktywny tryb życia, jednak w dużym stopniu ma na to wpływ dobra dieta, składająca się z prostych produktów: ryb, owoców morza i alg.

W ciągu ostatnich lat jedną z najbardziej popularnych potraw stało się sushi, czyli tradycyjne japońskie danie. Warto spróbować tej potrawy nie tylko ze względu na jej atrakcyjny wygląd, ale przede wszystkim z uwagi na jej walory smakowe i zdrowotne.

 

Czym jest sushi i jak je jeść?

Jest to potrawa składająca się z ryżu, ryb lub owoców morza, warzyw oraz wodorostów nori, czyli płatów wysuszonych alg morskich.

Ryż do sushi to specjalna, kleista odmiana, pozwalająca na uformowanie odpowiedniego kształtu. Smak ryżu wzbogacony jest nieco octem ryżowym. Ryby, owoce morza i warzywa są zazwyczaj surowe, co dodatkowo wzbogaca ich właściwości odżywcze. Algi morskie to przypominający pergamin płat, którym owinięte są niektóre wersje potrawy.

Jest wiele rodzajów sushi, jednak najczęściej w restauracjach serwowane są najczęściej dwa lub trzy typy. Do wyboru mamy przeważnie:

- nigiri, czyli ryżowe kulki przykryte płatem świeżej ryby (najczęściej pomarańczowego łososia, czerwonego tuńczyka lub białej ryby maślanej) lub krewetki;

- maki, czyli zawinięte w nori rolki z ryżu i dodatków, pokrojone na plastry. Hosomaki to rolki z jednym dodatkiem, a futomaki to rolki z kilkoma różnymi składnikami.

Jak każda potrawa, sushi ma swój savoir-vivre. Najczęściej do konsumpcji używane są pałeczki, lecz dozwolone jest także jedzenie rękami. Jedyną zasadą jest to, że gotową porcję należy zjeść w całości, a nie odgryzać po kawałku. Danie jest serwowane z trzema dodatkami:

- sosem sojowym jasnym, w którym zanurza się każdy kawałek,

- wasabi (zielony chrzan), bardzo ostry - można położyć odrobinę na kawałek lub rozmieszać z sosem sojowym,

- marynowany imbir - oczyszcza kubki smakowe, aby móc w pełni delektować się smakiem. Wystarczy zjeść odrobinę pomiędzy różnymi rodzajami potrawy.                                            

Dlaczego sushi jest zdrowe?

Kuchnia japońska to jeden z sekretów długowieczności. Jej znaki rozpoznawcze to proste produkty, mało przetworzone, oraz bogactwo składników odżywczych - witamin i minerałów.

Ryż to duża dawka węglowodanów złożonych, przy jednocześnie niskiej zawartości tłuszczu. Nie zawiera glutenu, jest więc odpowiedni dla osób uczulonych na tę substancję.

Ryby to źródło białka oraz kwasów omega-3 i omega-6. Szczególnie cenne są kwasy omega-3, które hamują rozwój zmian miażdżycowych (obniżają poziom "złego" cholesterolu), poprawiają pracę serca i mogą hamować powstawanie nowotworów. Są to właściwości szczególnie ważne dla seniorów. Ryby bogate są również w witaminy - nie są bowiem poddawane obróbce termicznej.

Wodorosty nori to z kolei bogactwo minerałów: magnezu, wapnia, żelaza, miedzi, cynku, bromu, manganu oraz jodu, a także witamin z grupy B.

 

Na co uważać, zamawiając sushi?

Mimo że ta wspaniała potrawa ma wiele wartości odżywczych, to jednak trzeba uważać na pułapki. Ryba musi być wyjątkowo świeża. Na pierwsze sushi warto wybrać się do dobrej restauracji, która cieszy się doskonałą renomą. W Warszawie taką restauracją jest np. Soto Sushi na Śródmieściu i Ursynowie, w Krakowie zaś Youmiko Sushi, z kolei we Wrocławiu warto wybrać się do Sushi Corner. Nie należy dać się skusić na tanie sushi, które może okazać się pułapką - i nie tylko zniechęci nas do sushi, ale również może nam zaszkodzić. W przypadku gdy nie mamy pewności co do świeżości ryby, zamówmy sushi z wędzoną lub pieczoną rybą. Aby danie miało jak najwięcej dobroczynnych dla zdrowia walorów, należy wybierać takie kombinacje dodatków, które mają najwięcej ryb i niskokalorycznych warzyw.


TAGI: , , , , ,