Tu jesteś: Zdrowie na medal | ZdrowoRada.pl » Jedzenie » Dieta na nadciśnienie - zasady

Dieta na nadciśnienie - zasady

Dieta na nadciśnienie - zasady

Nadciśnienie jest dość częstą przypadłością, niestety niejednokrotnie bagatelizowaną. Nieleczona, może prowadzić do zawałów, udarów, miażdżycy i innych ciężkich schorzeń.

Wiele osób, u których występuje nadciśnienie tętnicze, cierpi także na nadwagę albo na otyłość. Aby ustabilizować ciśnienie krwi, konieczna jest zmiana nawyków żywieniowych. Niektóre produkty, ze względu na swój skład, nie dość, że przyczyniają się do powstawania tkanki tłuszczowej, to jeszcze podnoszą ciśnienie.

Najgorsze, co możemy zrobić przy nadciśnieniu, to odżywiać się fast foodami oraz gotowymi daniami zawierającymi w sobie mnóstwo konserwantów, barwników, ulepszaczy smaku, itp. Takie substancje znacznie podnoszą ciśnienie krwi, dlatego należy unikać wszelkich zupek i sosów w proszku oraz gotowych dań „tylko do podgrzania”. Niewskazane są tu również chipsy i tego typu przekąski.

Warto też znacznie ograniczyć spożywanie soli kuchennej. Sól, ze względu na sód występujący w jej składzie, przyczynia się do podwyższenia ciśnienia. Należy zwracać uwagę na solone wyroby spożywcze, w tym konserwy, wędliny, a także mniej solić potrawy przy własnoręcznym ich przygotowywaniu. Zwykłą sól można zastąpić ziołami, sosem sojowym albo solą potasową.

Cukier to kolejny nieprzyjazny nadciśnieniu składnik. Unikajmy zatem słodyczy i słodzonych napojów. Produkty, które powodują wzrost cholesterolu we krwi, powodują również wzrost ciśnienia, zatem z diety należy wyeliminować: masło, tłuste mięsa i sery, pełnotłuste mleko.

Duże znaczenie ma także ograniczenie używek, takich jak alkohol czy kawa. Zdrowa dieta dla nadciśnieniowca to taka, która obfitować będzie w ryby, chude mięsa, duże ilości warzyw, owoce, produkty pełnoziarniste, jak kasze, płatki zbożowe, pieczywo razowe. Szczególnie warto włączyć do diety czosnek, który w naturalny sposób reguluje ciśnienie, a także produkty zawierające w sobie duże ilości potasu oraz wapnia.


TAGI: , , ,