Tu jesteś: Zdrowie na medal | ZdrowoRada.pl » Zdrowy styl życia » Kilka sposobów na wzmocnienie stawów

Kilka sposobów na wzmocnienie stawów

Kilka sposobów na wzmocnienie stawów

Problemy ze stawami (ból, zmiany zwyrodnieniowe, problemy z poruszaniem) dotykają dziś wiele osób. W zapobieganiu tym dolegliwościom i zachowaniu sprawności ruchowej do późnej starości pomoże odpowiednia profilaktyka.

1. Dieta

Podstawą utrzymania stawów w dobrej kondycji jest odpowiednio zbilansowane menu, bogate w wapń, witaminy i minerały. Codziennie należy spożywać nabiał (szklanka mleka/jogurtu, kilka łyżek twarogu, sery, itp.), produkty pełnoziarniste oraz warzywa i owoce (zwłaszcza marchewkę, pietruszkę, por, seler, buraki, kapustę, ogórki, kiełki, czosnek, cebulę, warzywa strączkowe, truskawki, jagody, żurawinę, cytrusy). Zapobiegają one zwyrodnieniom, opóźniają procesy starzenia i dostarczają substancje będące budulcem chrząstki stawowej. Ruchomość stawów poprawią także ryby, bogate w kwasy tłuszczowe omega-3 i witaminę D. Najważniejsze są ryby morskie (tuńczyk, makrela, śledź, halibut, flądra), które powinno się spożywać co najmniej 2 razy w tygodniu. Kolejne polecane produkty to: olej lniany i rzepakowy, oliwa z oliwek, siemię lniane i orzechy włoskie. Dietę warto wzbogacić również o przyprawy, poprawiające przemianę materii i pomagające w walce z otyłością, sprzyjającą problemom z układem kostno-stawowym. Należą do nich: majeranek, bazylia, chrzan, cząber, szałwia, mięta, anyż, goździki oraz imbir.


2. Aktywność fizyczna

Codzienna porcja ruchu wzmocni kości i mięśnie, dzięki czemu stawy zachowają odpowiednią ruchliwość i nie ulegną zesztywnieniu. Należy jednak pamiętać, żeby nie przeciążać organizmu: nadmierna aktywność, ciężka praca fizyczna czy sport wyczynowy mogą prowadzić do zużycia chrząstki i zmian zwyrodnieniowych. Aby utrzymać stawy w dobrej kondycji, wystarczy umiarkowana gimnastyka, regularne spacery, bieg, pływanie lub jazda na rowerze.


3. Dbałość o odpowiednie nawyki

Problemy ze stawami mogą pojawić się również pod wpływem przemęczenia i stresu. Zaczynamy wtedy odruchowo napinać mięśnie, co skutkuje ograniczonym dopływem tlenu do nóg i mocniej odczuwalnym bólem stawów kolanowych. Aby temu zapobiec, należy możliwie jak najbardziej ograniczyć sytuacje stresowe i zadbać o równowagę emocjonalną. Stawy ochronimy również rezygnując z noszenia wysokich obcasów, dbając o utrzymanie prawidłowej wagi oraz odpowiednie rozłożenie ciężaru podczas podnoszenia przedmiotów. Ważne, żeby wyrobić w sobie dobre nawyki, które zapobiegną nadwyrężeniu stawów podczas wykonywania prostych codziennych czynności.


TAGI: , , ,