Tu jesteś: Zdrowie na medal | ZdrowoRada.pl » Jedzenie » Śniadanie – najważniejszy posiłek dnia

Śniadanie – najważniejszy posiłek dnia

Śniadanie – najważniejszy posiłek dnia

Stare porzekadło głosi, że śniadanie powinno się jadać takie jak cesarz, obiad taki jak król, natomiast kolację taką jak żebrak. Tkwi w tym mądrość i doświadczenie całych pokoleń, nie ulega bowiem wątpliwości, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia.

Po kilku godzinach snu organizm potrzebuje określonej dawki składników odżywczych i energii, które decydują o naszym samopoczuciu w ciągu całego dnia i wydolności psychofizycznej organizmu. Ma to tym większe znaczenie, że właśnie na godziny poranne i południowe przypada okres największej intensywności podejmowanych przez nas działań umysłowych czy fizycznych. Należyty posiłek poranny przywraca właściwy poziom glukozy we krwi, co powoduje, że mamy dostateczną porcję energii do działania, a dodatkowo przez długi czas nie odczuwamy głodu i nie musimy go zaspokajać podjadaniem śmieciowego jedzenia. O zjedzeniu porządnego śniadania powinny także, a może przede wszystkim, pamiętać osoby, które mają problemy z wagą. Po pierwsze niezjedzenie śniadania będzie oznaczać napady głodu w późniejszych godzinach, a sięganie po batoniki czy inne tego typu przekąski oznacza niepotrzebny przyrost kalorii; po drugie organizm, któremu nie dostarczono potrzebnej energii, zaczyna gromadzić zapasy i zwalnia procesy metaboliczne, co także nie wpływa dobrze na naszą sylwetkę.
 
Żeby śniadanie spełniło swoją rolę, to jest dostarczyło nam siły do funkcjonowania przez cały dzień, musi być odpowiednio skomponowane, to znaczy powinno zawierać produkty ze wszystkich grup z tabeli zdrowego żywienia. Poszczególne potrawy można naturalnie dobierać według indywidualnych upodobań, trzeba jednak zadbać o obecność najważniejszych składników odżywczych. Tak więc nabiał i jego przetwory dostarczą nam białko i wapń, produkty zbożowe błonnik i węglowodany, masło czy pasta do smarowania niezbędny tłuszcz. Przy śniadaniu możemy sobie pozwolić na odrobinę cukrów prostych – miodu czy dżemu. Do tego absolutnie niezbędne są owoce co najmniej w postaci soku, a jeszcze lepiej w naturalnej, i warzywa.


TAGI: , , ,