Tu jesteś: Zdrowie na medal | ZdrowoRada.pl » Jedzenie » Grillujesz? Rób to z głową i zdrowo!

Grillujesz? Rób to z głową i zdrowo!

Grillujesz? Rób to z głową i zdrowo!

Grillowanie stało się od pewnego czasu ulubionym zajęciem Polaków podczas letniego sezonu. W przydomowym ogródku, na działce pod miastem, na tarasie, a nawet na balkonie, nie ma weekendu bez wszechobecnego grilla. Warto zatem poznać kilka zasad zdrowego grillowania.

Przede wszystkim należy zastanowić się nad wyborem odpowiedniego grilla. Najzdrowszy jest elektryczny, ponieważ nie wydziela żadnych oparów ani rakotwórczych związków chemicznych. Jeżeli mimo to zdecydujemy się na urządzenie węglowe, należy bezwzględnie używać tylko węgla drzewnego lub brykietu, w żadnym wypadku pozostałości drewna przemysłowego w postaci starych desek, płyt wiórowych czy szczątków mebli. Podczas ich spalania mogą się bowiem uwalniać toksyczne substancje. Z tych samych względów nie powinno się też palić drewna czy szyszek z drzew iglastych. Istotna jest również odpowiednia temperatura - możemy zaczynać grillowanie, kiedy brykiet pokrywa się szarym popiołem, sprawdzenia można natomiast dokonać przytrzymując dłoń nad żarem – jeśli wytrzymaliśmy parę sekund, temperatura jest odpowiednia, jeśli krócej, za wysoka.

W trakcie przygotowywania potraw należy przestrzegać zasad higieny, a mięso do grillowania, najlepiej chude, należy dokładnie umyć i zamarynować. Nie żałujmy ziół - one nie tylko podnoszą smak potraw, ale też wspomagają trawienie, co w przypadku ciężkich, pieczonych mięs ma szczególne znaczenie. Nie powinno się produktów przeznaczonych do grillowania smarować tłuszczem, a potrawy mięsne czy ryby, z natury tłuste, przyrządzać na aluminiowych tackach. Bezpośrednio skapujący do ognia tłuszcz powoduje wydzielanie się szkodliwych substancji, niebezpiecznych dla zdrowia, które osadzają się na potrawach. Do każdej porcji grillowanego mięsa powinno się dodawać co najmniej dwukrotnie większą porcję warzyw. Warzywa zresztą też doskonale nadają się do grillowania, może to być cukinia, pieczarki, kukurydza, papryka, bakłażan, mogą też być owoce – banany, gruszki, brzoskwinie.


TAGI: , , ,